Hafİf Kültürlü Eğlencelİk Muhabbet

Burada izlemekten, dinlemekten ve okumaktan hoşlandığım kültür-sanat ürünleri ve eğlencelik şeyleri paylaşıyorum. Filmler, albümler, dergiler, kitaplar, diziler, animeler, oyunlar vb. gibi pek çok şey hakkında tamamen öznel yorumlarımı incelemelerimi sadece yazmak istediğim için yazıyorum.

Film Festivalinden Notlar – Erkek Gibi Ölmek (Morrer Como Um Homem) 11/04/2010

Filed under: Film — degoryan @ 08:04
Tags: , , ,
Erkek Gibi Ölmek

Erkek Gibi Ölmek

Erkek Gibi Ölmek, Lizbonlu travestilerin gerçek hikâyesini anlatıyor. Filmin baş karakteri Tonia artık yaşlanmış ve yorulmuştur. Lizbon’da ilk travesti şovunu başlatan Tonia artık gençlerle rekabet etmekte zorlanmakta, yerini yavaş yavaş kaybetmektedir. Bedeni de giderek sağlığını yitirmekte, bu arada dengesiz sevgilisi ile uğraşmaktadır. Tonia’nın hayatında mutluluk kalmamıştır; sadece ara sıra oluşan sessiz ve sakin anlar vardır sadece…

Erkek Gibi Ölmek de oldukça sakin bir film zaten. Yönetmen João Pedro Rodriguez’in travestilerin yaşadıkları zorlukları, ruh hallerini anlatmak amacıyla yola çıkıp sonra buna üşenmiş gibi bir hali var. Film boyunca Tonia’nın durumunu anlatmak zor gelmiş gibi filmin orasına burasına benim anlam veremediğim (doldurmak için belki de) sahneler serpiştirmiş. Özellikle sevgilisi Rosário ile çıktıkları yolculukta karşılaştıkları ve evine konuk oldukları Alman travesti ile onun travesti uşağının filme ne kattığını çözemedim.Bu bölümde bulunan ve benim “kırmızı ay” adını taktığım bir sahne var ki buradan filmi izleyenlere sesleniyorum: Rica ediyorum biri bana bu sahnenin ne anlama geldiğini açıklasın.

Erkek Gibi Ölmek oldukça durağan bir film ve bu durağanlığın içi dolu değil, izleyiciyi doyurmuyor. Bu durağanlığa öyle bir sıradanlık eşlik ediyor ki sadece ekranda olanları izliyorsunuz. Bir anlam çıkarmaya, duygu yakalamaya çalışmayı bırakıyorsunuz, sanki yönetmenin üşengeçliği size de bulaşıyor.

Şimdiye kadar filmi beğenmediğimi anlamışsınızdır, o yüzden son olarak İKSV’nin alt yazı problemine değinmek istiyorum. Altyazılardaki sıkıntı bu filmde iyice kendini gösteriyor. Özellikle Alman travestinin olduğu bölümde çevrilmemiş çok fazla diyalog vardı. Bir de filmin sonunda “Çeviri: bilmem ne mücahit” gibi bir şey yazdığını görünce İKSV’nin filmin korsanını gösterdiğini düşünmeden edemedim.

Share

Paylaş

 

2 Responses to “Film Festivalinden Notlar – Erkek Gibi Ölmek (Morrer Como Um Homem)”

  1. Hanife Says:

    Filmin adı Üşenmek olsa belki bu eleştiri baştan ayağa daha farklı olabilirdi. “Filmin adını taşıyan üşenme fiilini daha salondan çıkmadan omuzlarınızda hissediyorsunuz. Senaristi de yönetmeni de kutlamak gerek.” gibi bir yoruma rastlar mıydık Deniz?:)


Bir Cevap Yazın

